Den beste måten å finne nøkkelordene på er å bruke autoforslagene til Google. Man kan betale for andre løsninger som påstår at de finner nøkkelordene målgruppen bruker i søk, men resultatene blir ofte feil.
La oss si at kunden selger innerdører. På eksemplet på bildet har vi skrevet inn innerdører i søkemonitoren, og Google kommer da med autoforslag til fullførelse av setningen. Forslagene rangeres da av Google fra toppen av og nedover etter hvor hyppig ordene er brukt i søk. Som man ser så er «innerdører mål» det mest brukte søkealternativet, og «innerdører byggmax» er minst brukt i søk av alternativene. Vi lager en liste med alle nøkkelordene men utelater Coop, Maxbo og Byggmax da de i dette tilfellet er merkenavn til konkurrenter. Vi ender da opp med en liste med disse nøkkelordene som vi da ønsker å bruke i våre tekster på kundens hjemmeside: innerdører «mål», «hvit», «eik», «klassisk hvit», «heltre», «pris».
Noen av disse nøkkelordene ville i dette tilfellet oppstått naturlig når man legger inn produktene på nettsiden. Men, husk at ordene må gjentas gjennom hele siden 3-5 ganger for at de skal kunne bli sett på som nøkkelord av søkemonitorer.
Hvis vi i dette tilfellet hadde basert oss kun på innleggelse av produkter på nettsiden, hadde vi gått glipp av rangering for mange nøkkelord som vi fant i denne prosessen. Vi hadde også ikke fått med nøkkelordet som er mest brukt i søk, som da er «innerdører mål».